Kunst Salon Vision: Milky Ways

9. maj, 2023, 16:00

I mælkens sukkerstoffer og mikrober er der gemt informationer som i barnet fortolkes og omsættes til at danne et nyt indre liv. Bikubenfonden inviterer til en eftermiddag, hvor kunstner Jenna Sutela’s arbejde udfoldes - på tværs af biologiske, teknologiske og poetiske systemer.

Køb billet

Kunst Salon Vision: Milky Ways

Mælkens Sprog: M/Otherhood og kosmisk stofskifte.

Hvis et spædbarn modtager mælk fra et andet menneske, modtager det også en verden. I mælkens sukkerstoffer og mikrober er der gemt informationer som i barnet fortolkes og omsættes til at danne et nyt indre liv.

Hvad betyder denne biologiske og kosmiske overlevering? Hvilke forståelser kan rumme en mere flydende opfattelse af, hvornår en ny verden bliver skabt indeni og omkring mennesker?

Denne salon udfoldes den finske billedkunstner Jenna Sutela’s arbejde med kropsvæsker og hendes erfaringer med at arbejde på tværs af biologiske, teknologiske og poetiske systemer.

Til salonen får Sutelas seneste filmværk Milky Ways dansk premiere. I Milky Ways sendes brystmælk på en kosmisk rejse gennem en simuleret menneskelig fordøjelse. Filmen handler om overleveringen af mikrobiotiske verdener mellem mennesker og udfolder videnskabelige og mytiske spor om befrugtning.

Jenna Sutela og kurator Aslak Aamot Helm vil tale om Jennas praksis og samarbejdet med kunstplatformen Primer. Efter filmvisningen vil samtalen blive udvidet med videnskabelige og filosofiske perspektiver fra lektor i bioinformatik Mani Arumugam og lektor og kurator Adam Bencard.

Milky Ways er et led i en længere udviklingsproces med den danske kunstplatform Primer, hvor en solo-udstilling med Jenna Sutela kan opleves i efteråret 2023. Filmen er skabt i samarbejde med Det Finske Kulturinstitut i Danmark, Novo Nordisk Center of Basic Metabolic Research og Medicinsk Museion ved Københavns Universitet.

Praktisk info

• Arrangementet vil være på engelsk
  • Billetter koster 10 kr.
  • Find billetter på Billetto
  • Finder sted på Medicinsk Museion, Bredgade 62