(udsolgt) Aftenkonsultation: Psykedelika og psykisk sygdom

21. september, 2023, 19:00

Kom med til en tripfri Aftenkonsultation og få indblik i den nyeste viden om psykedelika. Igennem de seneste år har opsigtvækkende forskning vist psykedelikas potentiale i behandlingen af depression og angst. Findes fremtidens kur mod psykiske lidelser i psykedelika?

Køb billet

250 milligram LSD på en cykeltur hjem fra laboratoriet. Sådan startede verdenshistoriens første LSD-syretrip. Den tyske kemiker Albert Hoffmann forskede i 1930’erne og 1940’erne i syntetisering af aktive stoffer fra planter og svampe for at skabe ny medicin. Den 19. april 1943 besluttede han sig for at indtage LSD, inden han skulle hjem. Og dér midt på sin cykeltur, oplevede han historiens første LSD-syretrip. Både Hofmanns og meget andet forskning på området viste allerede dengang interessante resultater i laboratorierne, men i 1970’erne blev stort set al forskning i psykedelika stoppet på grund af tvivlsomme forsøg og stigende misbrug af stoffer i samfundet.

Til denne Aftenkonsultation får vi besøg af professor i medicinalkemi Jesper Langgaard Kristensen. Han fortæller om nutidens forskning i psykedelika, og den udvikling forskningen har gennemgået. Vi skal høre om svampen ”spids nøgenhat”, hvordan psykedeliske stoffer påvirker menneskekroppen – både akut og langvarigt, og om stoffernes mulige terapeutiske potentiale.

Indtil for få år siden lå forskningen på området stort set stille. I dag tripper flere forskere for at finde effektive måder at anvende psykedelikas mere og mindre kendte evner til behandling af blandt andet psykisk sygdom. En af dem er Mikael Palner, der er hjerneforsker og optaget af at forstå årsagen til mentale udfordringer, og hvordan det kan behandles med færrest mulige risici og omkostninger. I hans laboratorie står en reol fuld af rotter påvirket af det psykedeliske stof psilocybin. Men rotterne tripper ikke. Til Aftenkonsultationen skal vi høre om banebrydende forskning, og om hvorfor rotterne ikke tripper, og hvad Mikael Palners forskning kan betyde for behandling af psykisk sygdom i fremtiden.

Foredragsholdere:
Jesper Langgaard Kristensen, professor i medicinalkemi på Københavns Universitet
Mikael Palner, hjerneforsker og lektor i nuklear medicin på Syddansk Universitet

Aftenkonsultationer på Medicinsk Museion
Efterårets Aftenkonsultationer handler om mental sundhed. I løbet af tre aftener, skal vi høre om psykedelika og psykisk sygdom, stress og samfundsstrukturer og om børn og unge i mistrivsel.

Læs om alle tre Aftenkonsultationer her.

Aftenkonsultationerne på Medicinsk Museion er en foredragsrække, hvor fagfolk og forskere undersøger og tager pulsen på sundhedsvidenskabens fortid, nutid og fremtid. Aftenkonsultationer anbefales til uhelbredeligt nysgerrige, der søger smitstof til eftertanke.

Aftenkonsultationerne foregår i auditoriet fra 1787, der oprindeligt blev bygget som det Kongelige Kirurgiske Akademi. Efter konsultationen anbefales det at tage en drink og en spadseretur rundt i museets udstillinger.

Husk at en hypokonderbillet til alle tre arrangementer kan købes med en helende rabat.