Silhouette of troubled person head. Concept image of anxiety and negative emotion. Waste paper and head silhouette.

Aftenkonsultation: Stress, sygdom og samfund

28. november, 2023, 19:00

Til denne Aftenkonsultation skal vi høre, hvad stress er, hvordan kroppen reagerer, og om sammenhængen mellem stress og sygdom. Vi skal også blive klogere på, hvad der gør os stressede – særligt på arbejdspladsen, og om de samfundsmæssige konsekvenser.

Køb billet

Hukommelsen svigter. Hjertet hamrer. Tankerne kører rundt, når hovedet rammer puden.  Det er bare nogle af de symptomer, man kan opleve ved stress. Har du været, eller er du stresset nu, er du langt fra alene. Men hvad er det, der sker i kroppen og hjernen, når vi udsættes for længerevarende stress? Og hvorfor er stress blevet det, der mange steder kaldes en ”folkesygdom”?

Til denne Aftenkonsultation skal vi høre, hvad stress er, hvordan kroppen reagerer, og om sammenhængen mellem stress og sygdom. Vi skal også blive klogere på, hvad det er, der gør os stressede – særligt på arbejdspladsen, og om de samfundsmæssige konsekvenser. Og så skal vi selvfølgelig have ekspertens bud på evidensbaserede metoder til at forebygge og behandle stress.

Johan Høy Jensen forsker i arbejdsrelateret stress. Han vil fortælle om samfundsstrukturer og arbejdsmiljø. Om hvordan organisationsændringer kan føre til sygdom, og hvordan stress påvirker hukommelse og koncentration. Til sidst vil han også komme ind på, hvordan den stressramte kan komme tilbage på arbejdsmarkedet.

Naja Hulvej Rod er professor i epidemiologi og forsker i, hvad længerevarende stress gør ved vores kroppe og helbred. Ved hjælp af data undersøger hun, hvad stressbelastninger er, og hvordan det virker biologisk og socialt. Men hvor stort et samfundsproblem er stress egentlig? Det vil Naja Hulvej Rod fortælle mere om til denne Aftenkonsultation.

Foredragsholdere:
Johan Høy Jensen, seniorforsker i TeamArbejdsliv og tidl. formand for Københavns Stressforskningscenter
Naja Hulvej Rod, professor i epidemiologi på Københavns Universitets Institut for Folkesundhedsvidenskab

Aftenkonsultationer på Medicinsk Museion
Efterårets Aftenkonsultationer handler om mental sundhed. I løbet af tre aftener, skal vi høre om psykedelika og psykisk sygdom, stress og samfundsstrukturer og om børn og unge i mistrivsel.

Læs om alle tre Aftenkonsultationer her.

Aftenkonsultationerne på Medicinsk Museion er en foredragsrække, hvor fagfolk og forskere undersøger og tager pulsen på sundhedsvidenskabens fortid, nutid og fremtid. Aftenkonsultationer anbefales til uhelbredeligt nysgerrige, der søger smitstof til eftertanke.

Aftenkonsultationerne foregår i auditoriet fra 1787, der oprindeligt blev bygget som det Kongelige Kirurgiske Akademi. Efter konsultationen anbefales det at tage en drink og en spadseretur rundt i museets udstillinger.

Husk at en hypokonderbillet til alle tre arrangementer kan købes med en helende rabat.