(Udsolgt) Workshop: Food Cravings

22. marts, 2023 - 24. september, 2022

Har du haft en ustoppelig trang til at smovse pickles og appelsiner, eller slet ikke kunnet udstå tandpasta og rå løg? Så er det måske dig vi leder efter til en workshop om food cravings. Vi vil meget gerne høre om dine oplevelser til vores forskningsprojekt om gravides spisevaner og madaversioner.

Workshop om Food Cravings

Formål med workshop
Formålet med workshoppen er at øge forståelsen for hvilke grupper af fødevarer kvinder har særlig trang til under graviditeten. Derudover vil vi også gerne udvikle metoderne til studiet af gravide kvinder ved at involvere offentligheden i indsamling af viden.

I løbet af workshoppen vil du have mulighed for at dele dine personlige erfaringer, samt at diskutere hvad du tror der forårsager food cravings og aversioner under graviditet. Du vil også være med til at teste og give feedback på nogle af de videnskabelige metoder, der vil blive brugt til at undersøge emnet. Dette inkluderer test af en smartphone app, spørgeskemaer, samt at lugte til og udvælge forskellige maddufte, der skal bruges i det humane studie.

Udfyld venligst dette spørgeskema for at tilmelde dig arrangementet. Tilmeldingen lukker søndag den 12. marts, eller indtil alle pladser er besat.

• Kort introduktion til workshop og forskningsstudie
  • Gruppediskussion om food cravings, aversioner og deres årsager
  • Pause med forfriskninger
  • Test af en app og spørgeskema om food cravings
  • Duft og test af forskellige mad-dufte

Praktisk information

• Hvem: Kvinder, der i øjeblikket er gravide eller har været gravide og har oplevet cravings og/eller madaversioner under deres graviditet
  • Dato: 22. ELLER 24. marts. begge dage kl. 12.30 – 15.00. Du behøver kun komme én af dagene.
  • Sted: Medicinsk Museion – Bredgade 62, 1260 København K
  • Varighed: 2,5 time
  • Sprog: Dansk eller engelsk
  • Kompensation: 500 kr. til alle deltagere, der ikke er ansat på KU.
  • Spørgsmål? Kontakt Erica Eberl erica.eberl@sund.ku.dk

Ph.d.-projekt ved Københavns Universitet
Dette arrangement er en del af et ph.d.-projekt på Københavns Universitet med titlen ”Investigating dietary changes, food cravings and food aversions during pregnancy”. Den første del af dette projekt involverer indsamling af viden fra kvinder, der har været eller i øjeblikket er gravide, samt forskere og sundhedsprofessionelle med speciale i prænatal pleje. Den anden del af dette projekt er et videnskabeligt studie udført på Novo Nordisk Foundation Center for Basic Metabolic Research (CBMR) for at bestemme årsagerne til graviditetens food cravings og aversioner. Det er vigtigt at bemærke, at du kan deltage i denne workshop uden nogen forpligtelse til at deltage i de andre undersøgelser.

Folk bag projektet
Projektet finansieres af Novo Nordisk Foundation Center for Basic Metabolic Research (CBMR) i samarbejde med Medicinsk Museion og Statens Serum Institut. Erica Eberl er den primære forsker og er ph.d.-studerende på CBMR samt akkrediteret praktiserende diætist og medlem af Dietitians Australia. Alle involverede forskere har gennemført den nødvendige uddannelse for at overholde EU’s generelle databeskyttelsesforordning.

Din deltagelse i denne workshop vil gå direkte til udviklingen af det første studie, der undersøger food cravings og aversioner hos gravide kvinder.