ForskningMargarinePodcast

Margarinemanden – Ny podcast fra Medicinsk Museion

Dette er historien om en mand, der i over 20 år rejste rundt til hundredevis af supermarkeder for at indkøbe kiks og kager. Manden hedder Steen Stender, han er ernæringsforsker på Københavns Universitet. I supermarkederne er han på sporet af en farlig dræber... transfedtsyrer. Podcasten er produceret af Third Ear for Medicinsk Museion.

Margarinemanden

Ikke alle helte bærer kappe
Dette er historien om en mand, der i over 20 år rejste rundt til hundredevis af supermarkeder i alverdens hovedstæder for at indkøbe kiks og kager. Manden hedder Steen Stender, han er ernæringsforsker, og i supermarkederne er han på sporet af en farlig dræber – transfedtsyrer. Dræberen har sneget sig ind i købekager og kiks sammen med noget så almindeligt som… margarine!

Links til podcast

Acast: Third Ear Science – Margarinemanden
Spotify: Third Ear Science- Margarinemanden
Google.podcast: Third Ear Science – Margarinemanden
Apple Podcast: Third Ear Science – Margarinemanden

Det kan du høre
I podcasten MARGARINEMANDEN kan du høre historien om, hvordan Steen Stenders supermarkedsindkøb førte til ny lovgivning om tilladte mængder af transfedtsyrer, der i sidste ende reddede tusindvis af menneskeliv.

Du kan også høre historien om verdens første industrielt fremstillede fødevare, margarinen, der var kontroversiel fra det øjeblik, den blev opfundet.

Først hjalp margarinen mod sult og underernæring – det var dengang urbaniseringen buldrede derudaf, og det var småt med smør i Europa – men senere havde selvsamme margarine nær udryddet vores allerstørste hval, blåhvalen.

Margarinen har været hyldet som sund og slankende, og den har været hadet som ulækker og giftig. I dag har margarinen iklædt sig ny emballage og er godt i gang med at blive et vegansk og klimavenligt alternativ til smør.

Dette og meget mere kan du høre i Danmarks første margarinepodcast nogensinde. Find den, hvor du hører podcast – søg på Third Ear Science – Margarinemanden

En udstilling om margarine
Margarine kan opleves på Medicinsk Museion fra 22. marts til 22. december 2024. Udstillingen viser, hvordan den store verdenshistorie hænger uløseligt sammen med vores kost, hverdagsliv og blodbaner. Læs mere om udstillingen

Bag udstillingen